Beter leren darten is heel eenvoudig met deze simpele tips!

Beter leren darten is uiteindelijk een kwestie van oefenen, oefenen, volhouden om daarna nog meer oefenen. Bestaan er geen geheime trucs die je een instant Pro-darter maken, of zijn er speciale accessoires op de markt die je direct beter leren darten. Nee. Maar, dat gezegd hebbende, er zijn wel degelijk zeer nuttige handvatten die het oefenen effectiever en leuker maken waarmee je spelniveau duidelijk snel beter zal worden.

Op deze pagina verzameld House of Darts een aantal van deze handvatten verdeeld over drie categorieën, deze zijn voor zowel de beginner als de meer ervaren speler zeer nuttig.

Bevallen deze tips of ben je opzoek naar persoonlijk advies? Dan nodigen we je van harte uit in onze dartwinkel in Amsterdam waar we je middels 1 op 1 begeleiden jouw zodoende beter leren darten!

De drie handvatten.

Het jouw beter leren darten doen we aan de hand van drie verschillende categorieën, die zowel de beginner als de gevorderde darter op termijn beter zullen maken. Elke categorie herken je aan de eigen kleur, dewelke je hiernaast kunt terugvinden.

(Basis) technieken

Het fundament.

Dart accessoires

Slimme tools.

Slimme speltypes

Oefening baart kunst.

(Basis) Technieken -Lichaamshouding

Een goede lichaamshouding bij darts is cruciaal, in de basis is het aan te raden een standaard houding aan te nemen. Vervolgens zul je tijdens het vele oefenen en (kroeg)wedstrijden vanzelf je houding naar je persoonlijke stijl aanpassen. Twijfel je aan je huidige houding? Ook dan is het verstandig om eens terug naar de basis te gaan.

Basis tips voor het aannemen van de juiste lichaamshouding:

  • De voorste voet is altijd gelijk aan je gooiarm.
  • Plaats deze voet diagonaal, maar wel voor jouw zo natuurlijk mogelijk, tegen de oche (of de correcte werpafstand).
  • Cruciaal is dat je een stabiele houding aanneemt, leunend op de voorste voet, maar niet te veel voorover.
  • Zorg dat beide voeten ten alle tijden op de grond blijven staan, zo voorkom je ook een mogelijk “hupje” die veel beginners aannemen.
  • Het is belangrijk dat je gedurende het aanleggen, mikken en gooien van je pijlen om het hoofd niet of minimaal te bewegen; gebruik alleen de arm en kijk je pijlen rustig na. Pas als je pijl in het bord hangt, maak je aanstalten voor een het gooien van een nieuwe pijl of het uit het bord halen van je gegooide pijlen. Een goed voorbeeld hiervan is de worp van Phil Taylor, die in tijdens het gooien in een, klein, standbeeld veranderd.

Deze tips zijn pure basis, afhankelijk van je uiteindelijke worp kun je je persoonlijk stijl perfectioneren of aanpassen. Belangrijk is te onthouden dat een stabiele houding cruciaal is.

(Basis) Technieken - Gooien vanuit een uitgestrekte arm

In de uitvoering en stijl van je worp ligt de meest cruciale factor van het beter leren darten. Veel darters lopen bij ons de winkel uit als betere darters na wat eenvoudige aanwijzingen op hun worp.

Neem de onderstaande tips in gedachte tijdens het oefenen en je zult zien dat je zal helpen bij je ontwikkeling. Het belangrijkste is de “eindzwaai” van de gooi, hierin worden de meeste fouten gemaakt die lijden tot een mindere worp.

  • Alle aspecten die je aanleg bepalen zijn puur persoonlijk zoals: hoever de arm naar achter beweegt, of je aanlegt naast je oor of voor je zicht veld.
  • Hou je bovenarm gedurende de worp altijd stil, beweeg enkel met je elleboog.
  • Gooi “door je pijl heen”. Dat wil zeggen; stop de beweging niet na het loslaten van de pijl, maar maak op natuurlijke wijze je worp af, tot je een goed uitgestrekte arm hebt bereikt.
  • Als je de worp hebt afgemaakt, hou je arm dan nog even stil in de laatste positie, zeker in de beginfase van het oefenen kan het zeker geen kwaad om dit wat langer vol te houden. Naar mate dit natuurlijker wordt kun je het “nawijzen” verkorten net zo lang tot je een natuurlijke worp hebt gecreëerd.
  • Mits het natuurlijk voelt kun je er voor kiezen om je pols te laten meebewegen, maar per darter is het nut hiervan anders.

Dart accesoires - (Gratis) apps om tegen te oefenen

Zowel het internet als de appstores staan bordevol goede (gratis) apps die trainer leuker, makkelijker en effectiever maken. Zo zijn er apps die je helpen beter te worden in rekenen, kun je verschillende speltypes spelen en het tegen fictieve tegenstanders opnemen.

Bovendien zijn er apps waarbij je resultaten en gemiddeldes kunt bijhouden; erg motiverend natuurlijk om te zien dat het oefenen effect heeft!

Onze favoriet om je digitaal te helpen? Pro Darter!

Pro Darter is een zeer gebruiksvriendelijke browser “app” die op verschillende apparaten werkt. Je kan met Pro Darter verschillende speltypes spelen tegen een fictieve tegenstander in acht moeilijkheidsgraten, je kunt (online) spelen tegen vrienden en zelfs via de webcam darters wereldwijd uitdagen! Ook kun je je gemiddeldes in een gelikt overzicht bij houden.

Alternatieven zijn er zat, kijk gewoon eens in de appstore van je smartphone, hier worden tal van apps aangeboden. Lees wel even de reviews per app, want er zitten ook minder goede versies tussen.

Dart accesoires - Scorekaart om checkouts te leren

Een goede darter kan snel zijn check outs bepalen doordat de verschillende mogelijke in check outs uit zijn hoofd te kennen. Denk hierbij aan de tafels die je vroeger op school hebt geleerd, deze kun je inmiddels ook in je dromen opdreunen.

Hang daarom een scorekaart op naast je dartboard en leer de check outs tijdens het oefenen uit je hoofd. Je zult merken dat doordat je minder tijd benodigd hebt om je uitgooi mogelijkheden te bepalen, je jezelf meer kunt concentreren op het gooien ervan!

Slimme Speltypes - snelle 201 en 301 partijtjes

Heel veel darters, ongeacht hun niveau, oefenen enkel en alleen blind op het halen hoge scores. Hoge scores zijn natuurlijk hartstikke belangrijk, maar uiteindelijk win je een leg met een double. Helaas vinden veel hobbyisten het oefenen op doubles niet het leukste aspect en voelt het voor met name de recreant als trainen, waar het thuis gooien van een pijltje na het werk als hobby moet voelen.

Ons advies? Speel korte 201 of 301 legs, zo ben je veel sneller bij een double en voelt je dartsessie na het eten niet als een geforceerde training. Als je probeert om ten minste 5 keer per week een 201 leg te gooien, zul je na verloop van tijd absoluut resultaat boeken.

Niet alleen op je niveau, maar ook op je worp. Deze wordt steeds natuurlijker en je houd zo je arm “warm” voor een potje in de kroeg of op de club. Daarnaast komt het ook nog eens je rekenkracht en “check out memory” ten goede!

BEZOEK ONZE WINKEL OM NOG BETER TE LEREN DARTEN DANKZIJ ONZE ADVIEZEN